Palautekyselyn tulokset
Alla on kooste kesäkurssin palautekyselyn tuloksista. Palautekyselyyn vastasi 180 kurssilaista.
Monivalintakysymykset
Tutkinto-ohjelma? |
TIK |  | 34 kpl, 18.9 % |
INF |  | 1 kpl, 0.6 % |
EST |  | 24 kpl, 13.3 % |
TLT |  | 18 kpl, 10.0 % |
BIO |  | 10 kpl, 5.6 % |
AUT |  | 14 kpl, 7.8 % |
TFY |  | 14 kpl, 7.8 % |
KON |  | 20 kpl, 11.1 % |
ENE |  | 4 kpl, 2.2 % |
TUO |  | 2 kpl, 1.1 % |
PUU |  | 1 kpl, 0.6 % |
KEM |  | 18 kpl, 10.0 % |
MTE |  | 4 kpl, 2.2 % |
RAK |  | 4 kpl, 2.2 % |
YHD |  | 6 kpl, 3.3 % |
KTA |  | 0 kpl, 0.0 % |
GMA |  | 4 kpl, 2.2 % |
ARK |  | 0 kpl, 0.0 % |
MAR |  | 0 kpl, 0.0 % |
MUU |  | 2 kpl, 1.1 % |
Suoritettava tutkinto? |
kandidaatin tutkinto |  | 102 kpl, 56.7 % |
DI-tutkinto |  | 73 kpl, 40.6 % |
jatkotutkinto |  | 3 kpl, 1.7 % |
JOO-opiskelija |  | 0 kpl, 0.0 % |
erillisopiskelija |  | 2 kpl, 1.1 % |
vaihto-opiskelija |  | 0 kpl, 0.0 % |
Kuinka mones läsnäolovuosi on menossa TKK:lla? |
1 |  | 59 kpl, 32.8 % |
2 |  | 37 kpl, 20.6 % |
3 |  | 23 kpl, 12.8 % |
4 |  | 21 kpl, 11.7 % |
5 |  | 12 kpl, 6.7 % |
N |  | 23 kpl, 12.8 % |
jatko-opiskelija |  | 3 kpl, 1.7 % |
JOO-opiskelija |  | 0 kpl, 0.0 % |
erillisopiskelija |  | 2 kpl, 1.1 % |
vaihto-opiskelija |  | 0 kpl, 0.0 % |
Keskiarvo: 2.28 |
Kurssista sai opintopisteitä työmäärään verrattuna (1 op vastaa 27h työtä)? |
aivan liian vähän |  | 1 kpl, 0.6 % |
hieman liian vähän |  | 14 kpl, 7.8 % |
sopivasti |  | 136 kpl, 75.6 % |
hieman liikaa |  | 21 kpl, 11.7 % |
aivan liikaa |  | 8 kpl, 4.4 % |
Kurssin vaikeusaste: Miten vaativa kurssi oli? |
Kurssi oli aivan liian helppo |  | 22 kpl, 12.2 % |
Kurssi oli hieman liiian helppo |  | 41 kpl, 22.8 % |
Kurssi oli sopiva |  | 95 kpl, 52.8 % |
Kurssi oli hieman liian vaikea |  | 22 kpl, 12.2 % |
Kurssi oli aivan liian vaikea |  | 0 kpl, 0.0 % |
Ennen kurssin aloittamista kiinnostukseni ohjelmointiin oli? |
olematon |  | 18 kpl, 10.0 % |
vähäinen |  | 36 kpl, 20.0 % |
jonkinmoinen |  | 75 kpl, 41.7 % |
suuri |  | 51 kpl, 28.3 % |
Nyt kurssin päättyessä kiinnostukseni ohjelmointiin on? |
olematon |  | 3 kpl, 1.7 % |
vähäinen |  | 15 kpl, 8.3 % |
jonkinmoinen |  | 92 kpl, 51.1 % |
suuri |  | 70 kpl, 38.9 % |
Anna yleisarvosana kurssille kokonaisuutena? |
1 |  | 2 kpl, 1.1 % |
2 |  | 9 kpl, 5.0 % |
3 |  | 85 kpl, 47.2 % |
4 |  | 69 kpl, 38.3 % |
5 |  | 15 kpl, 8.3 % |
Keskiarvo: 3.48 |
Arvioi seuraavia kurssiin liittyviä asioita: kurssin hyödyllisyys? |
1 |  | 5 kpl, 2.8 % |
2 |  | 26 kpl, 14.4 % |
3 |  | 85 kpl, 47.2 % |
4 |  | 55 kpl, 30.6 % |
en osaa sanoa |  | 9 kpl, 5.0 % |
Keskiarvo: 3.11 |
Arvioi seuraavia kurssiin liittyviä asioita: kurssin järjestelyt? |
1 |  | 1 kpl, 0.6 % |
2 |  | 12 kpl, 6.7 % |
3 |  | 88 kpl, 48.9 % |
4 |  | 68 kpl, 37.8 % |
en osaa sanoa |  | 11 kpl, 6.1 % |
Keskiarvo: 3.32 |
Arvioi seuraavia kurssiin liittyviä asioita: tiedotus? |
1 |  | 1 kpl, 0.6 % |
2 |  | 14 kpl, 7.8 % |
3 |  | 80 kpl, 44.4 % |
4 |  | 81 kpl, 45.0 % |
en osaa sanoa |  | 4 kpl, 2.2 % |
Keskiarvo: 3.37 |
Arvioi seuraavia kurssiin liittyviä asioita: assistentti? |
1 |  | 1 kpl, 0.6 % |
2 |  | 1 kpl, 0.6 % |
3 |  | 17 kpl, 9.4 % |
4 |  | 52 kpl, 28.9 % |
en osaa sanoa |  | 109 kpl, 60.6 % |
Keskiarvo: 3.69 |
Arvioi seuraavia kurssiin liittyviä asioita: harjoitusryhmät? |
1 |  | 2 kpl, 1.1 % |
2 |  | 4 kpl, 2.2 % |
3 |  | 20 kpl, 11.1 % |
4 |  | 21 kpl, 11.7 % |
en osaa sanoa |  | 133 kpl, 73.9 % |
Keskiarvo: 3.28 |
Arvioi seuraavia kurssiin liittyviä asioita: harjoitustehtävät? |
1 |  | 2 kpl, 1.1 % |
2 |  | 29 kpl, 16.1 % |
3 |  | 101 kpl, 56.1 % |
4 |  | 41 kpl, 22.8 % |
en osaa sanoa |  | 7 kpl, 3.9 % |
Keskiarvo: 3.05 |
Arvioi seuraavia kurssiin liittyviä asioita: Goblin? |
1 |  | 3 kpl, 1.7 % |
2 |  | 28 kpl, 15.6 % |
3 |  | 91 kpl, 50.6 % |
4 |  | 55 kpl, 30.6 % |
en osaa sanoa |  | 3 kpl, 1.7 % |
Keskiarvo: 3.12 |
Arvioi seuraavia kurssiin liittyviä asioita: Vislaamo? |
1 |  | 27 kpl, 15.0 % |
2 |  | 59 kpl, 32.8 % |
3 |  | 54 kpl, 30.0 % |
4 |  | 30 kpl, 16.7 % |
en osaa sanoa |  | 10 kpl, 5.6 % |
Keskiarvo: 2.51 |
Arvioi seuraavia kurssiin liittyviä asioita: opetusmoniste? |
1 |  | 3 kpl, 1.7 % |
2 |  | 14 kpl, 7.8 % |
3 |  | 75 kpl, 41.7 % |
4 |  | 54 kpl, 30.0 % |
en osaa sanoa |  | 34 kpl, 18.9 % |
Keskiarvo: 3.23 |
Arvioi seuraavia kurssiin liittyviä asioita: multimediaesitykset? |
1 |  | 0 kpl, 0.0 % |
2 |  | 10 kpl, 5.6 % |
3 |  | 36 kpl, 20.0 % |
4 |  | 34 kpl, 18.9 % |
en osaa sanoa |  | 100 kpl, 55.6 % |
Keskiarvo: 3.30 |
Arvioi seuraavia kurssiin liittyviä asioita: tentti? |
1 |  | 3 kpl, 1.7 % |
2 |  | 16 kpl, 8.9 % |
3 |  | 83 kpl, 46.1 % |
4 |  | 21 kpl, 11.7 % |
en osaa sanoa |  | 57 kpl, 31.7 % |
Keskiarvo: 2.99 |
Mikä seuraavista vaihtoehdoista kuvaa parhaiten sitä, miksi tulit kurssille? |
Kurssi on minulle pakollinen, ja sen suorittaminen kesällä oli hyvä vaihtoehto |  | 73 kpl, 40.6 % |
Kurssi on minulle pakollinen ja halusin vain saada kurssin suoritetuksi |  | 7 kpl, 3.9 % |
Kurssi ei ole minulle pakollinen, mutta ohjelmointikurssi vaikutti mielenkiintoiselta |  | 9 kpl, 5.0 % |
Kurssi ei ole minulle pakollinen, mutta halusin oppia Python-ohjelmointikielen |  | 51 kpl, 28.3 % |
Kurssi ei ole minulle pakollinen, mutta siitä sai helposti opintopisteitä |  | 19 kpl, 10.6 % |
Kurssi ei ole minulle pakollinen, mutta halusin suorittaa kursseja myös kesällä |  | 21 kpl, 11.7 % |
Jos tämä oli ensimmäinen ohjelmointikurssisi, niin voisitko harkita suorittavasi muita ohjelmointikursseja? |
Ehdottomasti en |  | 3 kpl, 1.7 % |
En todennäköisesti |  | 17 kpl, 9.4 % |
Mahdollisesti, jos minulla on riittävästi aikaa |  | 42 kpl, 23.3 % |
Kyllä, ehdottomasti |  | 31 kpl, 17.2 % |
En haluaisi, mutta minulla on jokin toinen ohjelmointikurssi pakollisena |  | 0 kpl, 0.0 % |
Tämä ei ollut ensimmäinen ohjelmointikurssini |  | 87 kpl, 48.3 % |
Mikä seuraavista vaihtoehdoista kuvaa parhaiten mielipidettäsi Goblin-tehtävistä? |
Tehtävät olivat helppoja |  | 51 kpl, 28.3 % |
Tehtävät olivat vaikeustasoltaan sopivia |  | 78 kpl, 43.3 % |
Suurin osa tehtävistä oli sopivia, mutta joukossa oli muutama liian vaikea tehtävä - yleensä kierroksen viimeinen |  | 36 kpl, 20.0 % |
Suurin osa tehtävistä oli sopivia, mutta joidenkin kierrosten ensimmäisetkin tehtävät olivat liian vaikeita |  | 9 kpl, 5.0 % |
Suurin osa tehtävistä oli liian vaikeita |  | 6 kpl, 3.3 % |
Kurssilla oli vapaaehtoisia Vislaamo-tehtäviä, jotka oli tarkoitettu erityisesti ohjelmointia aloittaville opiskelijoille. Mikä seuraavista vaihtoehdoista on sopivin?
Noin 51 prosenttia vastanneista oli suorittamassa ensimmäistä ohjelmointikurssia. |
En tehnyt Vislaamo-tehtäviä lainkaan, koska en tiennyt niistä. |  | 0 kpl, 0.0 % |
En tehnyt Vislaamo-tehtäviä lainkaan, koska en arvellut niistä olevan minulle hyötyä. |  | 6 kpl, 3.3 % |
Uskon, että Vislaamo-tehtävistä olisi ollut minulle hyötyä, mutta en ehtinyt tai jaksanut tehdä niitä lainkaan. |  | 4 kpl, 2.2 % |
Tein ainakin osan Vislaamo-tehtävistä, ja niistä oli minulle hyötyä. |  | 65 kpl, 36.1 % |
Tein ainakin osan Vislaamo-tehtävistä, vaikka niistä ei ollut minulle hyötyä. Ymmärsin kuitenkin, mitä tehtävistä olisi voinut oppia. |  | 92 kpl, 51.1 % |
Tein ainakin osan Vislaamo-tehtävistä, vaikka niistä ei ollut minulle hyötyä enkä edes ymmärtänyt, mitä tehtävistä olisi pitänyt oppia. |  | 13 kpl, 7.2 % |
Kurssilla oli käytössä paljon erilaista oppimateriaalia ja materiaalia on saatavilla myös Internetistä suuria määriä. Mitä seuraavista lähteistä olet käyttänyt kurssin aikana? |
Opetusmoniste |  | 140 kpl, 77.8 % |
Kalvot perusasioista (sinipohjaiset) |  | 99 kpl, 55.0 % |
Viime kevään luentokalvot |  | 65 kpl, 36.1 % |
Multimediaesitykset |  | 66 kpl, 36.7 % |
Jokin painettu oppikirja |  | 7 kpl, 3.9 % |
Pythonin web-sivut |  | 72 kpl, 40.0 % |
Muut web-sivut |  | 92 kpl, 51.1 % |
Koska kurssilla ei järjestetty lainkaan luentoja, itseopiskelu oli tärkeä osa kurssin suorittamisessa. Mikä seuraavista vaihtoehdoista kuvaa parhaiten omaa opiskeluasi? |
Tutustuin oppimateriaaliin ennen uuden kierroksen tehtävien aloittamista |  | 64 kpl, 35.6 % |
Tutustuin oppimateriaaliin vasta, kun minulle tuli ongelmia tehtävien kanssa |  | 90 kpl, 50.0 % |
En käyttänyt oppimateriaalia juuri lainkaan, vaan ongelmat ratkesivat yleensä harjoitusryhmissä |  | 2 kpl, 1.1 % |
En tarvinnut oppimateriaalia juuri lainkaan, koska minulla ei ollut ongelmia tehtävien kanssa |  | 24 kpl, 13.3 % |
Kurssilla järjestettiin kolme kertaa viikossa pidettäviä harjoitusryhmiä. Mikä seuraavista vaihtoehdoista kuvaa sinua parhaiten? |
En käynyt harjoitusryhmissä, koska en tarvinnut opastusta tehtäviin tai sain neuvoja muualta. |  | 134 kpl, 74.4 % |
En käynyt harjoitusryhmissä. Harjoitusryhmissä käyminen olisi ollut kuitenkin hyödyllistä, mutta olin kesällä liian kaukana Otaniemestä. |  | 12 kpl, 6.7 % |
Harjoitusryhmissä käyminen olisi ollut hyödyllistä, mutta harjoitusryhmien ajat eivät olleet minulle sopivia. |  | 5 kpl, 2.8 % |
Kävin harjoitusryhmissä silloin tällöin. |  | 12 kpl, 6.7 % |
Kävin harjoitusryhmissä säännöllisesti tai lähes säännöllisesti ainakin kerran viikossa. |  | 17 kpl, 9.4 % |
Harjoitusryhmien lisäksi neuvoja tehtäviin sai myös kurssin uutisryhmässä. Mikä seuraavista vaihtoehdoista kuvaa parhaiten mielipidettäsi siitä, kuinka riittävästi sait neuvoja tehtävien tekemiseen koko kurssin aikana? |
En tarvinnut neuvoja lainkaan tehtävien tekemiseksi. |  | 101 kpl, 56.1 % |
Sain riittävästi opastusta tehtävien tekemiseen. |  | 54 kpl, 30.0 % |
Olisin tarvinnut enemmän neuvoja tehtäviin. Tosin lukemalla oppimateriaalia paremmin osa ongelmista olisi saattanut ratketa. |  | 6 kpl, 3.3 % |
Olisin tarvinnut enemmän neuvoja tehtäviin siitä huolimatta, että yritin etsiä vastauksia ongelmiin myös oppimateriaalista. |  | 16 kpl, 8.9 % |
Olisin tarvinnut enemmän neuvoja tehtäviin. Itseopiskelu ei ehkä ollut minulle paras oppimismuoto, sillä oppimateriaalin lukeminen ei selventänyt asioita riittävästi. |  | 3 kpl, 1.7 % |
Poimintoja sanallisista palautteista
- Opintopistemäärä: Palautetta oli kahdenlaista. Aloittelevilla opiskelijoilla saattoi kulua aikaa
kurssin suorittamiseen arvioitua työmäärää enemmän, jolloin 6-7 op olisi ollut sopivampi laajuus. Toisaalta muita ohjelmointikursseja suorittaneet
olivat sitä mieltä, että kurssi on erittäin helppo muihin 5 op:n kursseihin verrattuna ja oikeampi laajuus olisi 2-3 op.
- Goblin ja Goblin-tehtävät: Tehtäviä pidettiin hyvinä, mutta muutamassa palautteessa kaivattiin muunkinlaisia
tehtäviä kuin syötteiden lukemista ja tulostamista. Joissakin palautteissa mainittiin, ettei osaan tehtävistä löytynyt sopivia esimerkkejä oppimateriaalista.
Muutamassa palautteessa todettiin, että osa tehtävänannoista ei ollut riittävän selkeitä. Goblinia pidettiin järjestelmänä toimivana, mutta useassa palautteessa kritisoitiin sen
herkkyyttä pienten asioiden (esim. rivinvaihtojen) suhteen, koska niiden takia saattoi menettää paljon pisteitä.
- Vislaamo ja Vislaamo-tehtävät: Vislaamoa pidettiin hyödyllisenä, koska sen avulla hahmotti, miten
ohjelmia suoritetaan. Tästä oli hyötyä ennen Goblin-tehtävien aloittamista. Jotkut toivoivat lisää Vislaamo-tehtäviä. Toinen näkökulma taas oli,
että Vislaamo-tehtävät olivat turhia, niissä oli liian paljon toistoa tai pelkkää hiiren napsuttelua. Joillakin oli ollut ongelmia myös itse
ohjelman kanssa. Joku ehdotti, että kokeneemmat ohjelmoijat voisivat korvata Vislaamo-tehtävät esimerkiksi haastavammilla Goblin-tehtävillä.
- Oppimateriaali: Kurssin opetusmoniste, perusasioiden kalvopaketti sekä multimediaesitykset saivat hyvää
palautetta. Oppimateriaali oli pääosin tarpeeksi kattavaa tehtävien tekemiseen. Muutamassa palautteessa opetusmonisteeseen toivottiin lisää esimerkejä
sekä loppupään asioista (listat, sanakirjat, oliot) kattavampaa kuvausta. Joku toivoi, että opetusmoniste voisi mennä nykyistä pidemmälle kielen piirteisiin
ja muihin ominaisuuksiin.
- Neuvonta: Neuvonnasta tuli paljon positiivista palautetta: ongelmiin sai apua, kun kysyi. Harjoitusryhmien lisäksi
uutisryhmää pidettiin hyödyllisenä, koska usein joku oli jo kysynyt samaa asiaa. Jotkut tosin olivat unohtaneet koko uutisryhmän. Muutamassa palautteessa harjoitusryhmien jonoa pidettiin liian pitkänä ja
toivottiin esimerkiksi kahta assaria. Myös IRC-kanavaa toivottiin parissa palautteessa.
- Tentti: Tenttiä pidettiin vaikeustasoltaan sopivana ja muutenkin onnistuneena. Paperille koodaminen koettiin kuitenkin hankalaksi ja
toivottiin, ettei vastauksia arvosteltaisi kovin tiukasti syntaksin osalta, kun omaa ratkaisua ei voinut kokeilla käytännössä. Muutamassa palautteessa valitettiin tentin huonoa
ajankohtaa työssäkäyvien näkökulmasta.
- Muuta: Tiedottamista pidettiin hyvänä, joskin jonkun mielestä tiedotus epäonnistui, koska
harjoitustehtävien pisterajoja ei julkaistu kurssin aikana. Kurssin suorittamista kesällä pidettiin hyvänä vaihtoehtona. Myös järjestelyitä
pidettiin onnistuinena, vaikka muutamat työssäkäyvät pitivät harjoitusryhmien aikoja huonoina. Pythonia pidettiin hyvänä ohjelmointikielenä, etenkin
jos sitä verrattiin aiempaan Y-kurssiin, jolla käytettiin Javaa. Parissa palautteessa toivottiin pidemmälle menevää Python-kurssia.